Vår VD Henrik Svanqvist intervjuades och porträtterades av Fastighetsvärldens Willy Wredenmark.

Fastighetsvärldens senaste specialutgåva, Innovation och Fastigheter, fokuserar på nya innovationer, företag och personer som är inriktade på nya och hållbara lösningar för fastighetsbranschen. Ett stort fokus var hur proptech har vuxit i en raketfart som ett spår ur pandemin och hur det digitala arbetssättet har blivit en viktig fråga för alla. I magasinet fick vår VD Henrik synas i ett personporträtt och svara på bland annat hur digital han är och vad som har varit den svåraste utmaningen hittills. Läs hela intervjun här nedan.

 

Henrik Svanqvist Tmpl

 

Ekonomi är en viktig fråga vid olika digitala lösningar. Henrik Svanqvist menar dock att den allra viktigaste frågan ligger inom energi och miljö. Effektiviseringsmöjligheterna är stora. Hur digital bedömer du själv att du är på en skala mellan 1 och 10?

– Jag kvalar nog in som en sjua numera. Tack vare att jag omger mig med personer som ligger kring 9–10 på den skalan så har min digitala mognad utvecklats både vad gäller olika kanaler och arbetssätt.

Hur började din resa med Tmpl?

– I samband med att jag blev vd i ett fastighetsbolag i Uppsala, Rosendal Fastigheter, övertygade jag ägarna om att vi även skulle arbeta med att utveckla olika digitala tjänster och verktyg. Ganska snart bolagiserade vi den verksamheten och det blev en helt separat rörelse vid sidan om fastighetsbolaget.

Var det någon erfarenhet i ditt tidigare yrkesliv som påverkade dig i riktningen mot proptech och digitalisering?

– Jag jobbade under 19 år i Skanska. Under sex år av dessa arbetade jag i Storbritannien och blev då bland annat ansvarig för att implementera BIM i verksamheten. Jag insåg att det fanns mer att göra för att även de boende skulle kunna dra nytta av olika digitala tjänster.

– Jag satte ihop ett affärsförslag men Skanska nappade inte på förslaget. Men detta blev senare grunden till Tmpl som bolag.

Vad har varit viktigast när ni tagit in kapital till bolaget?

– Det första externa kapitalet kom från olika opportunistiska investerare. I nästa fas var det från de första kunderna. De ville hålla ögonen på nya möjligheter och lära sig mer om digitalisering samt även vara med och påverka. Nu är vi i en mer mogen fas, och då är det professionella investerare som noggrant utvärderar våra nyckeltal och tillväxtmöjligheter.

Vad har hittills varit den största utmaningen för dig på Tmpl?

– Inledningsvis var det mycket svårt, nästan smärtsamt jobbigt att få fastighetsföretagen att förstå vad vi gjorde och värdet för dem och deras kunder. Vi fick mer eller mindre utbilda dem först.

– Tajming är viktigt, och den är mer rätt nu än vad den var för fyra år sedan. Vi har fått slita en hel del, men som en effekt av det har vi skaffat oss en bra position för vår produkt nu när marknaden vaknat.

Fastighetsbranschen sägs ofta vara seg när det gäller att förändra sig. Håller du med?

– Ja, det är väl inget att hymla med. Men det kanske inte är så underligt om det gått så bra i en bransch under lång tid utan att företagen behövt anstränga sig så mycket. Men sedan är mycket av det här extremt komplicerat. Det är inte enkelt för alla i fastighetsbranschen att ta till sig. En del proaktiva bolag måste gå före och visa vägen.

Vad är det största hindret för en snabb digitalisering av vårt svenska samhälle?

– Vi har anledning till viss självkritik i Sverige, inte minst när det gäller städernas digitalisering. Ofta berömmer vi oss för att ligga långt framme, men tittar man runt i världen på andra stora städer så är det svårt att instämma i den självbilden.

– Vi har en stark offentlig sektor och jag tycker att svenska kommuner kunde vara mycket mer kvickfotade och visionära och bättre omsätta kraften som finns hos en stor kravställare.

Vilken är den största potentialen med digitalisering?

– Fastigheter är det värdemässigt största tillgångsslaget och nyttjar en väldigt stor andel av all energi. Här finns en jättemöjlighet att göra skillnad men även öka den operationella effektiviteten hos fastighetsbolagen. Det är faktiskt ganska enkelt att snabbt visa resultat.

Snabbfakta

NAMN: Henrik Svanqvist
POSITION: VD på Tmpl Solutions.
BAKGRUND: Civilingenjör väg och vatten, anställd vid Skanska 19 år.
KURIOSA: Ingen nappade på Henriks förslag om digitala tjänster som han föreslog under sin tid på Skanska.

Länk till artikeln finns här.