Krishantering och ökat engagemang via Tmpls plattform

Sedan uppmaningar om att svenskar ska söka minimera kontakt med andra människor i syfte att hindra spridningen av COVID-19, har allt fler spenderat mer tid hemma i frivillig karantän. Boendeplattformen Tmpl rapporterar nu ett ökat engagemang från användare som nyttjar Tmpls tjänst för att hjälpa grannar och stödja det lokala näringslivet.

Tmpl är en digital kommunikations- och serviceplattform för både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter som är utvecklad för att underlätta vardagen för människor som bor och arbetar i våra städer. Sedan uppmaningar från myndigheter släpptes om att minska exponering i sociala sammanhang, i syfte att minimera spridningen av COVID-19, har ökad trafik noterats i tjänstens sociala flöde med användare som sträcker ut en hand till en granne i nöd och lokala företag som har det tufft i krisens spår.

”Vi vet att Tmpl leder till bättre grannsamverkan men under denna tid har det blivit extra tydligt. Nästa naturliga steg som vi ser är att lokala bagerier, restauranger och annan närservice börjar använda plattformen för att interagera i grannskapet för att nå ut med aktuella erbjudanden, som exempelvis hemleveranser”, säger Henrik Svanqvist, VD på Tmpl.

Tmpls sociala flöde är unikt för boendeplattformarna och bygger på de verifierade användarnas engagemang. Nu används flödet också för att stötta lokala företag.

”Dagens hyresgäster lever i en allt mer digital värld. Boendeplattformar som Tmpl bygger gemenskap och ökar den sociala hållbarheten. Sveriges kommuner har ägande i många bostadsbolag som nu kan spela en viktig roll för att hjälpa till att stödja hyresgäster och lokala näringsidkare, något som verkligen efterfrågas i dessa tider”, fortsätter Henrik.

Framöver vill Tmpl hjälpa kommunerna att omfamna möjligheterna med en digital boendeplattform. Målet med detta är att hjälpa samhällsbärande aktörer, som exempelvis kommuner, till en enklare vardag med hjälp av plattformstjänster som kan mobilisera och engagera människor även genom kriser som den pågående. Många missar idag viktiga informationsflöden i fastigheter som består av pappersburna anslagstavlor i hissar och entréer.

”På Tmpl ser vi tekniken som ett medel för att möta samhällsutmaningar såsom krisen vi nu befinner oss i. Människor har en inneboende vilja att hjälpa varandra och göra gott och Tmpl kan för vissa vara verktyget som kanaliserar dessa goda krafter. Vi ser en ökning i plattformen av människor som erbjuder grannar hjälp med handling, apoteksbesök, att gå ut med hunden och bära matkassar i trappor. Det är värmande att i dessa tider se exempel på ökat engagemang och mer omtanke genom modern teknik”, avslutar Henrik.

För mer information, kontakta:
Henrik Svanqvist, VD, Tmpl
henrik.svanqvist@tmpl.se
+46 72 205 04 64

Pseudonymiserade inlägg från Tmpls sociala flöde.