Tmpl och Tibber ska digitalisera el- och fastighetsbranschen

PropTech-bolaget Tmpl och det digitala elbolaget Tibber inleder ett strategiskt samarbete för att underlätta för människor att leva smartare och mer hållbart med hjälp av smart teknik. Samarbetet innebär att Tibber kommer att erbjuda förnybar el och smarta analyser av elförbrukningen till alla Tmpl kunder via Tmpls app och digitala plattform. Både elmarknaden och fastighetsbranschen står inför stora utmaningar i sin digitala transformation och genom samarbetet hoppas Tmpl och Tibber att bidra till en snabbare och mer hållbar utveckling.

Tibber är ett digitalt elbolag som vill minska hushållens elförbrukning genom smart teknik och erbjuder sina kunder förnybar el direkt från producenten för inköpspris. Det innebär att Tibber inte tjänar några pengar på sina kunders elförbrukning – de utvecklar istället smart teknik som ger kunderna insikter och de verktygen de behöver för att minska sin elförbrukning. Tmpl med sin app och breda digitala plattform, vill förenkla livet både hemma, på jobbet och i staden, för både fastighetsägare, förvaltare, boende och kollegor. Genom att nå ut till många användare kan Tmpls slutanvändare bland annat bidra till att minska pappersförbrukning och resor med bil, underlätta delningsekonomin för boende och genom teknik och strategiska samarbeten även göra det enklare att skicka och signera exempelvis avtal.

– Genom Tibber får vi en stark strategisk samarbetspartner som drivs av samma målbild som oss på Tmpl. Vi ser båda behovet av förändring och att tänka nytt och tror på innovativa affärsmodeller och smarta plattformar som en viktig pusselbit för ett mer hållbart samhälle. Tibbers erbjudande är ett naturligt steg för att kunna erbjuda våra kunder och de boende ett hållbart alternativ kring sin framtida elkonsumtion, säger Henrik Svanqvist VD på Tmpl.

– Liksom Tmpl vill vi på Tibber bidra till en mer hållbar utveckling inom vår bransch. Genom vårt samarbete får vi möjligheten att nå ut till flera likasinnade som ser värdet av att förbruka förnybar el på ett smartare sätt än hur vi gör idag, säger Daniel Linden, grundare av Tibber.

Tibbers lösning för att mäta och följa upp sin elförbrukning kommer att rullas ut successivt till Tmpls kunder inom hem och bostäder. Tibber kommer även att finnas med bland Tmpls tjänsteutbud som under år 2021 kommer finnas tillgängligt för fler än 135 000 hushåll.

Vill du veta mer om Tmpl? Vänligen kontakta:
Henrik Svanqvist, VD, Tmpl

Vill du veta mer om Tibber? Vänligen kontakta:
Eunice Aguilar, PR-ansvarig, Tibber
+ 46 (0)79 100 14 34
eunice@tibber.com

Om Tmpl
Tmpl leder utvecklingen mot smartare och mer hållbara bostäder, kontor och städer. Vi utvecklar digitala kommunikations- och servicelösningar riktade mot kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter. Med vår plattform kan du direkt i mobilen kommunicera och få information från din fastighetsägare och bostadsrättsförening. Du kan även göra felanmälan, boka eller dela resurser, läsa av din energiförbrukning samt beställa tjänster som gör livet enklare, tryggare och mer hållbart. Tmpls huvudsakliga marknad är idag de nordiska länderna och företaget har sitt säte i Uppsala.