PropTech-bolaget Tmpl genomför nu ett pilotprojekt i samarbete med Framtidenkoncernen. Syftet med projektet är att ge 1 300 hushåll bland de allmännyttiga bolagen i Göteborg tillgång till en app för digitala boendetjänster. Med appen hoppas Bostadsbolaget, Familjebostäder, och Poseidon kunna göra livet lite enklare för hyresgästerna och öka den sociala kontakten mellan grannarna. Om piloten faller väl ut kan alla 70 000 lägenheter i allmännyttiga Framtidenkoncernen på sikt erbjudas boendetjänster via en app.

Pilotprojektet genomförs just nu i tre bostadsområden i Göteborg – Högsbohöjd, Majorna och Tynnered. Hyresgäster som bor i pilotområdena kan bland annat boka gemensamma utrymmen, fixa tid i tvättstugan, göra en felanmälan, få notiser med info och kommunicera med grannarna genom appen.

”Samarbetet med Framtiden är det första i sitt slag där vi gemensamt arbetat för att möta allmännyttans behov. Stort fokus har legat på att förbättra och underlätta vardagen för de boende och öka den sociala hållbarheten. Det känns inspirerande att vara del av ett projekt som verkligen kommer att göra skillnad för människor”, säger Henrik Svanqvist, VD på Tmpl.

Tmpl tillhandahåller en öppen och flexibel plattform som syftar till att göra vardagen i en fastighet eller ett grannskap enklare, tryggare och mer hållbar. Plattformen förenklar interaktion och delaktighet, och ökar den sociala samverkan, samtidigt som den också underlättar för boende att till exempel boka och dela resurser eller beställa boenderelaterade varor och tjänster.

”Våra hyresgäster har, precis som många andra idag, en förväntan om att kunna utföra allt fler tjänster digitalt utan krångliga inloggningar. Självklart måste vi inom allmännyttan vara med och driva utvecklingen mot ett smartare boende. Med hela boendet på fickan kan våra hyresgäster nu fixa vardagsärenden som att boka en tvättid eller skicka en felanmälan var de än befinner sig”, säger Tullan Nilsson, IT-strateg på Framtidenkoncernen.

I pilottestet, som ska utvärderas till sommaren, kommer hyresgästerna även att kunna kommunicera med varandra genom ett socialt flöde. Förhoppningen är att det ska underlätta såväl lokal delningsekonomi som sociala kontakter mellan grannarna.

 

Kontaktperson:
Victoria Lenander, Marketing & Communications Manager, Tmpl
Tel: 072- 710 44 80
E-post: victoria.lenander@tmpl.se

 

Om Tmpl
Tmpl Solutions AB utvecklar digitala kommunikations- och servicelösningar riktade mot kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter. Med vår plattform kan du direkt i mobilen kommunicera och få information från din fastighetsägare / bostadsrättsförening, läsa av din energiförbrukning, göra felanmälan, boka eller dela resurser och beställa tjänster som gör livet enklare, tryggare och mer hållbart. Tmpls huvudsakliga marknad är idag de nordiska länderna och företaget har sitt säte i Uppsala. Mer information hittar du på tmpl.se