Vi söker dig som är vass inom Operations/DevOps. Läs mer här.

Tmpl och VOI inleder samarbete för att öka mobiliteten i den smarta staden

PropTech-bolaget Tmpl och elscooterföretaget VOI inleder nu ett samarbete där noder för elscootrar kan placeras utanför fastigheter som är anslutna till Tmpls plattform.

”I samarbetet med VOI hittar vi en partner som tänker lika i synen på den smarta staden och hur den bör utvecklas framåt. Gemensamt vill vi bidra till en stad där ny teknik gör livet bättre och där fler transportslag möjliggör en mer hållbar livsstil”, säger Tmpls VD Henrik Svanqvist.

Tmpl erbjuder fastighetsbolag en öppen och flexibel plattform som syftar till att göra vardagen i hemmet, på kontoret och i staden enklare, tryggare och mer hållbar. I plattformen kan användaren bland annat kommunicera och få information från hyresvärd, grannar, medarbetare eller bostadsrättsförening, dela och boka resurser samt beställa tjänster.

Samarbetet med VOI innebär att Tmpls kunder som är verksamma i städer där VOI finns kommer erbjudas möjligheten att placera elscooternoder utanför sina fastigheter där Tmpl används. Syftet är att minska beroendet av bilen och samtidigt göra resan smidigare. Med en nod utanför dörren är målet att det alltid ska finnas en VOI tillgänglig under de tider på dygnet då boende eller medarbetare i kommersiella fastigheter behöver dem som mest, till exempel när man ska ta sig till eller från jobbet.

Flera av Tmpls kunder har redan visat ett stort intresse för konceptet. Bland de första att testa det är fastighetsbolaget Wallenstam, som kommer att placera ut en nod i anslutning till en av sina fastigheter i Göteborg där Tmpl-plattformen används.

“Vi är väldigt glada att kunna samarbeta med ett annat tillväxtbolag som Tmpl för att främja enkel och elektrifierad mikromobilitet nära hem och jobb. Vi vet att det finns en tydlig efterfrågan på smarta mobilitetslösningar som dessvärre ej funnits där i någon större skala tidigare. Därför har vi tagit fram en prenumerationstjänst som nu möjliggör för fastigheter att tillhandahålla lätta elektriska fordon varje dag i angränsning till just hem och jobb”, säger Erik Bergqvist, partnerskapsansvarig på VOI.

Pärham Jalili, Partner Manager, Tmpl
parham.jalili@tmpl.se